China en ‘Belt and Road’-infrastructuur

China heeft een prestigieus plan ontwikkeld om een wereldwijde infrastructuur aan te leggen, die China en het Westen verbinden met elkaar: The Belt and Road Initiative. Kortgezegd; the BRI. Het wordt gezien als de nieuwe Zijderoute. Dit om vriendschappelijke handel tussenAzië en andere continenten te bevorderen. Het project spreid zich uit over zesenvijftig landen.

Dit lijkt prachtig, maar er zit een behoorlijke Chinese draak onder het gras; China investeert veel (buitenlands) geld en geeft ook leningen aan armere landen. Die leningen zijn wurgcontracten, waardoor China gaandeweg eigenaar wordt van een groot deel van de wereld; van vastgoed tot havens, van bedrijven tot grond.


Ook in Nederland heeft China veel voet aan de grond. Aangezien Nederland zo gunstig ligt, wordt ons land gezien als een belangrijke poort naar Europa. Daarnaast hebben we de grootste haven, de op drie na grootste luchthaven en er is een directe spoorverbinding vanuit het Oosten van China naar Tilburg.
Kijk de video hieronder [vanaf 10:48] voor het verhaal over afgekeurde mondkapjes en de communicatie daarover tussen Nederland en China.

‘China in Focus’- 9 mei 2020
Nederland mondkapjes en de Rotterdamse haven [ bij 11:48]

De invloed van China op de United Nations

Door te investeren in Afrikaanse landen, koopt China stemmen bij de United Nations. Bekijk de video hieronder bij 11:40 min.
De United States trekt zich onder Trump terug uit de Human Right Council.

China in Focus 10 mei 2020
Over Belt and Road en hoe China stemmen koopt in UN-organisaties [bij 11:40]
Hoe US terugtrekt uit Human Rights Council, omdat dat er geen verbetering is. [11:58]

China’s invloed op de WHO:

Hieronder een item van Lubach over de invloed van China op de World Health Organization.


China’s expansiedrang:

China heeft geholpen havens over grote delen van de wereld helpen financieren. Daar worden intussen ook militaire middelen gesignaleerd. Betekent dat dat China deze havens gebruikt als militaire dependances?